Mulle meeldivad sellised nädalad,
kus töö-koolikohustused lõpevad kolmapäevaga ning ees on kaks teistsugust päeva
ja siis veel kaks puhkepäeva. Selline on parajasti minu nädal, kuna
neljapäevase ja reedese päeva sisustasin, või tegelikult sisustati minu eest
ära seoses Comeniuse programmi kohustusliku kohtumisega, kus kõik Comeniuse
stipendiumi saanud õpetajapraktikal olevad tudengid üle Euroopa kokku said.
Toimus see kõik Stockholmis, nii et sai jälle Stockholmi sõidetud – viimase kahe
nädala jooksul kaks korda seal juba käinud, nii et nagu juba kerge harjumus!
Seltskond oli väga kirev ning
huvitav oli kohtuda kõikide nendega, kes kogevad ja näevad samuti Rootsi kooli
ja seal õppivaid õpilasi. Arvasin kusjuures, et minu muljed on teistest
oluliselt äärmuslikumad, pidades silmas väga suurel määral üsna problemaatilisi,
motiveerimatuid ning laisklevaid õpilasi koolis. Minu üllatuseks olid aga pea
kõikide praktikantide muljed üsna samad ning me jõudsime ühisele järeldusele,
et Rootsi koolisüsteem, mis oli justkui teada tuntud oma kõrge kvaliteedi ja
hea süsteemi poolest, on tänaseks saanud müüdiks.
Mis oli aga eriti šokeeriv, oli
see, et no inglise keel eks – mis see siis ikka ära ei ole, see on ju
loogiliselt võttes alati ja kogu aeg ühtlaselt suus... OIOIOI, ma olin terve
esimese päeva ikka totaalse aju errori küüsis, kuna tõesti, liialdamata
alusasin juttu inglise keeles ja lõpetasin jutu rootsi keeles, rääkimata siis
igast kolmandast sõnast jutu sees, mis oli ka rootsikeelne. Tõeliselt keeruline
oli inglise keelt rääkida, kui olen kogu aeg rootsi keeles üritanud hakkama
saada. Mis tundeid see aga minus tekitas? Oleks siis olnud selline tunne, et
oi, olgu, inglise keelt ei oska, aga rootsi keel ju perfektne mul, oh ei. Umbes
täpselt selliseid tundeid tekitas see olukord, et no pagan, ega ma siis nüüd ju
rootsi keelt KAA ei oska ja nüüd ei oska ma enam inglise keelt ka, nii et....:)
Ja no ükski Euroopast tulnud paktikant ei osanud rootsi keelt, andes koolis
vaid inglise keelt või inglise keeles tunde, nii et vestluskaaslase rootsi
keeles mul ei olnud ning minust ei olnud ka väga head inglisekeelset
vestluskaaslast nendele! Ajee!
Kahe päeva jooksul olid
emotsioonid üsna laes, kui sai ikka ja jälle räägitud sellest, kuidas siin
Rootsis on kõikidel õpilastel olemas kõikvõimalikud materjalid, võimalused
suurepärase hariduse omandamiseks, aga seda ei väärtustata mitteteps ning
entusiasm ning õppimishimu peaaegu puuduvad või on siis väga minimaalsed.
Samuti jõudsime ühiselt järeldusele, et õpetajate väärtustamine on samuti pea
olematu – elemntaarne viisakus ja lugupidamine õpetaja kui täiskasvanu suhtes.
Kõrvalpõikena kohe näide minu kolmapäevasest koolipäevast, kui üks tüdruk
kolmandast klassist istus oma õmblusmasina laua taga, tõusis siis püsti,
viibutas näpuga minu suunas ja hüüdis üle klassi: „SINA, tule siia, mul on kohe
abi vaja, minu masinaga on midagi valesti!“ Olin hämmingus ja vastasin talle: „Kui
sa oled otsustanud minuga viisakamalt suhelda, siis ma mõtlen selle peale ja
tulen“. Mismõttes nagu – kas on tõesti keeruline kätt tõsta ja oodata, kuni ma
tulen – kõik see, millest me käsitööõpetajaga õpilastele tegelikult iga päev
räägime – elementaarne viisakus???
Mõeldes veel hetkeks selle sama
kolmanda klassi peale, tekib kurb tunne, kui näen, kuidas 7st õpilasest umbes 3
olid aasta alguses jaanuaris, kuidagi hämmastavalt negatiivsed käsitöö
õppeainest. Nüüd tundub mulle aga, et negatiivsust on klassis aina enam – miks küll?
Ma ei pea silmas praegu minu kui õpetajatööd, vaid pigem positiivsete laste
mõjutatavust muutmaks negatiivseks. Miks ei ole nii, et positiivsust tuleb
rohkem, vaid on vastupidi? Negatiived poisid käivad klassis ringi, teevad
lollusi ja ässitavad vaikselt teiste õpilastega rääkides õpetajale vastu
rääkima – ning no need õpilased arvavad ka, et see on naljakas, et oleme kõik
koos õpetaja ja käsitöö vastu ja on niivõrd mõjutatavad, et lähevad poiste
lollustega kaasa? Olgu – jutt käib üsna ekstreemsest klassist, aga ikkagi... Ja
nüüd ongi nii, et 7st õpilasest on üks tüdruk ainuke, kelle puhul on näha, et
ta töötab korralikult kaasa ja mis kõige murettekitavam – on need negatiivsed,
kes hakavad narrima seda üht positiivset, kuna ta on... positiivne, töötab
kaasa ja teeb nii, nagu peaksid KÕIK tegema. Oeh, keeruline jutt ja keeruline
olukord, ei miskit muud!
Tagasi aga Stockholmi... Nii nagu
sai mainitud, oli väga tore kohtuda eri inimestega üle Euroopa. Jõudsime aga
järeldusele, et kahju, et see kohtumine alles nüüd, märtsis toimub, kuna paljud
juba lahkuvad ja praktika on läbi saanud. Sisu poolest oli kohtumine – ütleme nii,
et kriitiliselt võttes, suhteliselt mõttetu ja aegunud, kuna esiteks omas kohtumisel räägitud info seda,
mida peame praktika jooksul tegema (seda me ju juba kõik teeme ja kohtusime ju
enne praktikat ka, et teada saada, mida me peame HAKKAMA tegema – loogiline)
ning kuidas oma kodumaad õpilastele tutvustada (seda me ka nagu enam ei tee,
kui kõik teavad, kust praktikant tuleb ja praktika on juba poole peal või
hoopis peaaegu läbi). Eriti naljakas oligi kusjuures Taavi, Eesti praktikandi
olukord, kelle praktika oli läbi saanud veebruari viimasel päeval ning siis
räägiti kaks päeva põhimõtteliselt sellest, mida võiksime/peaksime praktikal
tegema. Mina ikka müksasin Taavit ja soovitasin tal kõik need asjad läbi
proovida – tema, kes sõitis eile Eestisse ja tõmbas praktikale juba joone alla.
Naljakas!
Stockholmis oleva hosteli, kus
ööbisin, leidsin kenasti üles ja see oli selline väike kajut
keldrikorrusel – ei aknaid, ei isiklikku toaletti. Aga kõik oli väga kena ja
vaid üks öö ja ma olin sellest teadlik, nii et mina jäin rahule.
Üldiselt pean
end kiitma, kuna funktsioneerisin üksinda tegutsedes nende kahe päeva jooksul
üsna hästi. Loomulikult tekkis suurlinna tunne, kuna Stockholm tõesti – ON suur
linn ja ma oleks tahtnud palju enam näha, aga sain hakkama. Kaart käes ja
leidsin kõik kohad kergesti üles, olin igal pool õigeaegselt, planeerisin oma
aega hästi ja no – väga hästi läks kõik! (Üsna tihti tundsin end kusjuures
täpselt nagu see käsitööõpetaja, kes kontrollib mitu korda asjad üle – arvan,
et see käib ka suurlinnas liikumisega kaasa – kas rahakott on ikka olemas,
mitmenda perrooni pealt see rong nüüd läks jne jne. Muigasin igatahes endamisi,
kui olin umbes 5 korda üle kontrollinud, et jah, just see kell ja seal kohas
pean olema). Aga ega ma kogu aeg ka üksinda ei olnud, oh ei:). Rändasime ka
seltskonnaga koos päris palju ringi ning mind viidi väga väga vahvatesse second
hand poodidesse, kuhu ise tavapäraselt ei ole sattunud – super! Nii palju siis
Stockholmist, kuid pikendan oma postitust veelgi, KUNA...
...Eilne reede õhtu ei lõppenud
sugugi mitte vaid Uppsalasse tagasi jõudmisega. Nimelt oli korraldatud
kõikidele minu kooli õpetajatele ühine vabaajategevus curlingu mängimise näol ja
see oli tõesti tõesti tõesti väga väga vahva! Kõrvalepõikena jällegi asjaolu,
mis selgus Stockholmis teiste praktikantidega rääkides, et mina olin pea
ainuke, kes sai oma mentoriga hästi läbi (olgu, ma elan tema juures ja suhtleme
küll enam, aga siiski). Enamik mentoreid ei tunne üldse huvi praktikandi vastu,
rääkimata mingitest õpetajate vabaaja koosviibimistest ning praktikandi
kaasamisest. Nii ma siis olingi nii rahul oma olukorraga siin põhimõtteliselt
täiesti metsas ja asustamata kohas, oma väikse toreda kooliga:)
Naeratus mentoriga:)
Curling ehk kurling ehk jääkeegel– see sama jää peal
libisemine, mida kõik kindlasti televiisorist on näinud ja tundub selline mõnus
kerge liuglemine. Oioi, kui keeruline see oli, aga õnneks vaid alguses – eks ikka
alguses ei saa vedama, pärast pidama:) Jalga antakse sellised spetsiaalsed
jalanõud, millest üks libiseb, tein eei libise – kui valid vale jala mille peal
seista (selle libiseva), siis oled kohe känsti pikali – reaalselt! Meil oli aga
väga väga lõbus ning lõpuks sain isegi MINA ühe kurlingu kera või palli või mis
iganes asja sinna õigesse kohta, ringi sisse libistatud.
Kurling lõppes meil pärast kella
9 õhtul ja siis oli veel suur pidulaud meid ees ootamas, nii et no katsu siis
õhtul hilja enam mitte süüa! Nüüd igatahes olen nädal aega üksinda oma mentro
majas, kuna nad sõitsid perega põhja suusatama, nii et nüüd ma üksinda nii
hilja enam ei söö, ma luban:) Kvaliteetaeg maja ja kahe nahhaalse kassi seltsis
alaku!!